Úvod PORADNA Vše pro údržbu a servis Údržba jízdních kol aneb zkušenosti s opotřebením kola

Údržba jízdních kol aneb zkušenosti s opotřebením kola

V této části naší cyklistické poradny Vám přiblížíme problematiku údržbových prací na jízdním kole, které sice jako cyklista-uživatel nemusíte dělat osobně, ale je dobré je znát, abyste dokázali včas odhadnout nutnost servisního zásahu. Znalost opotřebení se Vám bude hodit při používání a servisu jízdního kola, a také si budete jistější před každou Vaší vyjížďkou.

Naše rady a zkušenosti, které jsme zde pro Vás připravili, jsou léty prověřené techniky z našeho specializovaného servisu.

Údržba jízdních kol aneb zkušenosti s opotřebením kola

Zkušenosti s opotřebením kola

Každé jízdní kolo je individuální podle kvality použitého materiálu, technologie a v neposlední řada přístupu majitele k jeho údržbě, použití v terénu, způsobu jízdy a váze cyklisty. Nicméně lze všeobecně říci, že pokud vlastníte kvalitnější jízdní kolo, tak se můžete setkat při jeho stárnutí s níže popisovanými problémy v závislosti na počtu ujetých kilometrů.

Především u kvalitního a udržovaného jízdního kola by se nemělo nic porouchat tak, aby nebylo možné na kole dojet, popřípadě to, aby byla určitá část kompletně poškozená a cyklista kvůli tomu třeba havaroval. Pokud dojde ke zlomení rámu či vidlice jízdního kola je nutné celou tuto část vyměnit za novou. Z bezpečnostních důvodů se nedoporučuje rám či vidlici jízdního kola opravovat. K běžnému opotřebení ostatních komponentů dochází při pravidelné údržbě pomalu, ale je nutné věnovat stavu jízdního kola stálou pozornost.

Níže uvedené informace berte jako orientační, neboť záleží na mnoha faktorech, které ovlivňují opotřebení Vašeho jízdního kola.

Když máte najeto 1000 km – drobnější součástky

Při běžném použití do 1000 km budete vyměňovat zpravidla drobnější součástky, jako jsou duše a pláště, lanka brzd a měničů, brzdové špalíky, apod. Při koupi jízdního kola se vybavte mazacími oleji, mycími prostředky na jízdní kola, náhradní duší, lepením, skladným nářadím a hustilkou na cesty.

Když máte najeto 800 - 2500 km – řetěz

Jakmile tachometr na kole ukáže najetých cca 800-2500 km (záleží na typu převodů 6-10 rychlostí), měli byste si nechat přeměřit stav řetězu v odborném servisu nebo si pořídit kalibr na řetězŘetězy se opotřebovávají nejvíce a většinou více než 2000 km nevydrží. Pokud se včas nevymění a dojde k vytažení řetězu za přípustnou mez, může dojít k opotřebení kazety (vícekolečka) na nejpoužívanějších pastorcích.

Když máte najeto 1000-2000 km - brzdové špalíky

Jak již bylo uvedeno výše, další velmi důležitou a velmi zatíženou a opotřebovávající se součástkou jsou brzdové špalíky. Nejedná se o velkou investici, ale měli byste neustále sledovat jejich stav a dle potřeby je pravidelně měnit. Nelze přesně říci po kolika kilometrech jsou brzdové špalíky "sjeté", to záleží na stylu jízdy každého cyklisty. Měkké brzdové špalíky nevydrží tolik, ale na druhou stranu neopotřebovávají brzdnou plochu ráfků. Tvrdé brzdové špalíky totiž mohou zeslabit stěnu ráfků, a proto je také třeba hlídat, jak ráfky vypadají.

Když máte najeto 2000-4000 km – pláště, vícekolečko

Pláště se sjíždějí cca po 2000-4000 km, záleží přitom na váze cyklisty a stylu jízdy. Především zadní plášť je nutné hlídat, neboť se sjíždí dříve než přední. Dalším komponentem je vícekolečko, na kterém se časem sjedou pastorky. Výměna vícekolečka není velmi častá, ale pokud včas nevyměníte řetěz, tak tyto komponenty nemusí vydržet ani 2 000 km.

Když máte najeto 5000-10000 km - měnič

Při najetých 5000 km prohlédněte stav přehazovačky a přesmykače. Některé kvalitní typy vydrží až 10000 km, jiné začnou mít opotřebovanou pružinu či začnou být volné v čepech. Při delším nepoužívání jízdního kola (tzv. zazimování, apod.) je vhodné zařadit na měniči a převodníku nejmenší pastorky/talíř, aby se navolnila pružina měniče.

Když máte najeto 10000-20000 km - kliky, převodníky, ráfky

Jednou z nákladnějších investic bude obměna převodového ústrojí, konkrétně kliky a převodníky. Výměna převodníků není velmi častá, ale pokud včas nevyměníte řetěz, tak tyto komponenty nemusí vydržet ani 10 000 km. Dle stylu jízdy, kvality brzdových špalků a kvality ráfků se může projevit probrždění ráfků po 10 000-15 000 km. Duralové ráfky pro horská kola jsou o něco dražší a také je nutné počítat s tím, že se ráfky musí nechat přeplést, což zvyšuje náklady na servis. Pokud budete měnit ráfky, prověřte také stav nábojů, aby se tyto případně vyměnili spolu s ráfkem. V našem obchodě vedeme stálou nabídku určitých typů zapletených kol, z kterých si můžete vybírat.

Když máte najeto 20000 km – odpružená vidlice, rám

Při najetých 20 000 km je těžké odhadnout opotřebení rámu a vidlice. Je dobré před každou jízdou sledovat stav jízdního kola. Doporučujeme sledovat stav rámu a odpružené vidlice. Může dojít k únavě materiálu či opotřebování sedla  a sedlovky, brzdových pák, řídítek, představce a dalších komponentů.

Pokud si nevíte rady, jak se správně starat či servisovat Vaše jízdní kolo, obraťte se s důvěrou na odborný servis v našem kamenném obchodě na třídě Karla IV. 662 v Hradci Králové, tel 495 211 365. Rádi Vám poradíme a Vaše jízdní kolo profesionálně opravíme.


Doporučené produkty

kalibr ( měrka) řetězu KOVYS 11362

kalibr ( měrka) řetězu KOVYS 11362 Skladem (8 ks) 159 Kč Detail

Nýtovač řetězu MAX1 PROFI 29617

Nýtovač řetězu MAX1 PROFI 29617 Skladem (9 ks) 269 Kč Detail

brzdové gumy (špalky) BBB TRISTOP BBS-16T

brzdové gumy (špalky) BBB TRISTOP BBS-16T Skladem (8 ks) 329 Kč Detail

náhradní brzdové gumy BBB HYDROSTOP BBS-09

náhradní brzdové gumy BBB HYDROSTOP BBS-09 Skladem (3 ks) 349 Kč Detail

přesmykač SHIMANO Deore FD-M6025-E (pro 2x10-ti kolo) přímá montáž E-typ

přesmykač SHIMANO Deore FD-M6025-E   (pro 2x10-ti kolo) přímá montáž E-typ Skladem (2 ks) 610 Kč Detail

čistič CYKLOSTAR EXTRA CARBON 500ml s rozprašovačem

čistič CYKLOSTAR EXTRA CARBON 500ml s rozprašovačem Skladem (27 ks) 149 Kč Detail

<< zpět do poradny

Chcete se dozvědět více?

Servis – opravy jízdních kol v Hradci Králové

Servis – opravy jízdních kol v Hradci Králové

O Vaše jízdní kolo bude v našem odborném servisu dobře postaráno, naši technici mají dlouholeté a bohaté zkušenosti v oblasti servisu jízdních... celý článek

Údržba jízdních kol aneb příprava bicyklů na jarní sezónu

Údržba jízdních kol aneb příprava bicyklů na jarní sezónu

V nahrávce Českého rozhlasu Hradec Králové Vás odborník Vojtěch Kulhánek seznámí s údržbou jízdních kol a přípravou na jarní sezónu. Co vše je... celý článek

Základní údržba kotoučových brzd Shimano

Základní údržba kotoučových brzd Shimano

Pro hydraulické systémy Shimano platí společný jmenovatel – minerální olej namísto standardní brzdové kapaliny používané většinou ostatních... celý článek

Kategorie

Firma Vojtěch Kulhánek s.r.o. se stala jednou z prvních autorizovaných SHIMANO SERVICE CENTER v ČESKÉ REPUBLICE.

Jaké benefity Vám naše SHIMANO SERVICE CENTER přináší:

  • profesionální servis
  • vyškolení servisní technici a prodejní personál
  • technické a odborné poradenství
  • široký sortiment originálních produktů a náhradních dílů značky Shimano
  • možnost využívání nejnovějších technologií a inovací Shimano
PŘEJÍT NA PRODUKTY SHIMANO

Aktuality

15.03.2024 - ŠLÁPNĚTE DO SEZÓNY V NOVÉM OBUTÍ!

ŠLÁPNĚTE DO SEZÓNY V NOVÉM OBUTÍ!

Detail aktuality

08.03.2024 - ELEKTROKOLA LEVNĚJI!

ELEKTROKOLA LEVNĚJI!

Detail aktuality

29.02.2024 - NAKUPUJTE VÝHODNĚJI!

NAKUPUJTE VÝHODNĚJI!

Detail aktuality

16.02.2024 - NOVINKY SKLADEM!

NOVINKY SKLADEM!

Detail aktuality
Všechny aktuality

Anketa

Pohodlný nákup

U nás můžete platit online...

Visa Mastercard Diners Club American Express JCB Maestro
Youtube
Proč nakupovat u nás