Úvod PORADNA Vše pro výběr kola Jak vybrat jízdní kolo
Jak vybrat jízdní kolo
Sotva by se na pestrém seznamu volnočasových aktivit našla taková, která by se v poslední době těšila tak obrovskému zájmu, jako je tomu u rekreační a kondiční cyklistiky. Naštěstí jsou pryč doby, kdy se „taťka“ každé všední ráno snažil vylepšit svůj čas cestou do fabriky na závodce značky Favorit a „mamka“ hned po snídani nasedla na skládací kolo značky Eska, aby urvala co nejvýhodnější pozici ve frontě na banány. Tehdy se, řečeno s nadsázkou, více závodilo, soudobým trendem je spíše si kolo užívat a rekreovat se.
S masívním nárůstem zájmu o rekreační a kondiční cyklistiku musel zákonitě přijít ze strany výrobců i nárůst nabídky, avšak nejen co se týče kvantity, ale zejména co se týče kvality, tedy neustálého zdokonalování a vymýšlení nových typů kol. Pravdou je, že zatímco v době, kdy se u nás proháněli cyklisté na eskách a favoritech, na západě již měli ledacos vymyšleno; například legendární 26 palcové horské kolo. Doba se změnila a díky tomu je i na našem trhu a potažmo na našem e-shopu vseprokolo pestrá nabídka kol všeho druhu. Téměř každý se pak, dříve či později, dostane do situace, kdy si z nepřeberné nabídky jízdních kol zatouží vybrat to pravé pro sebe či své blízké. V článku se vám pokusím výběr jízdního kola usnadnit, abyste si cyklistiku mohli náležitě užít a vychutnat. Nebude proto vůbec na škodu seznámit se s jednotlivými skupinami a podskupinami jízdních kol a to včetně jejich zaměření. Následně bude mnohem jednodušší doporučit kolo té či oné skupiny finálnímu uživateli. Pojďme na to.
Silniční nebo též závodní kola
Silniční kola jsou primárně určena aktivním či rekreačním závodníkům, jakožto i všem cyklistům, kteří upřednostňují rychlou jízdu výhradně po silnici.
Vyznačují se především výrazně nízkou hmotností, specifickými řidítky, tzv „berany“, na kterých je umístěno také řazení, které je plně integrováno s brzdovými pákami, tzv. dualcontrol, úzkými plášti, případně galuskami. Tato kola mají ráfky o průměru 28 palců (622 milimetrů).
Co se převodů týká, většinou se upřednostňuje osazení vepředu s dvojpřevodníkem, případně s trojpřevodníkem, s počtem zubů v rozmezí mezi 50 až 30 (nejběžnější je 50/34). Vzadu pak bývá k dispozici 10 až 12 stupňový převod, to vše s cílem dosáhnout co největší rychlosti. Materiály rámů jsou voleny buď z těch nejlehčích slitin hliníku, nebo z dnes velmi populárních kevlarových vláken. Kevlarové rámy se oproti těm ze slitin hliníku vyznačují až o 30% lepším tlumením, nicméně jsou o něco dražší. Geometrie rámů silničních kol v poslední době doznala určitých změn. Stále jde především o to, aby „silničky“ měly co nejaerodinamičtější tvar a byl tak minimalizován odpor vzduchu vůči konstrukci. Shrnuto podtrženo. Silniční kola nemají odpružené vidlice ani žádné jiné tlumící prvky, jejich převody jsou navenek těžké a pláště velice úzké, takže jejich tlumící efekt je minimální. Tato kola nejsou v žádném případě určena na jízdu nezpevněným terénem ani na cykloturistiku, mimo jiné také proto, že u nich není možné namontovat blatníky a nosič na brašny.
Někomu bylo nejspíš líto, že silniční kola nejsou vhodná pro cykloturistiku a do terénu, a tak začínají k silničkám vznikat odnože; „podskupiny“.
-
Fitness kola
Fitness kola jsou v pozitivním smyslu hybridem, či jakousi syntézou, mezi kolem silničním a kolem krosovým. Oproti klasickým silničním kolům vykazují jisté rozdíly; především jsou to rovná řidítka, o něco širší pláště, ve většině případů je také možno namontovat blatníky, případně i nosič. Cyklista na něm již nezaujímá tak sportovní posed, kola jsou celkově pohodlnější a zaměřením jsou nejideálnější pro udržování kondice, jako doplněk k jiným sportům, dojíždění do zaměstnání po sinicích na dlouhé tratě, případně pro cykloturistiku s občasnými průjezdy nenáročným terénem.
-
Kola Xroad a kola Gravel
V případě gravelů a Xroadů se dá říct, že se jedná zatím o nemladší podskupinu silničních kol. Základem pro vývoj těchto kol se stala kola cyklokrosová, tudíž jde vlastně o silniční kola určená do terénu. Tato kola sice disponují také řidítky „berany“, avšak hlavová trubka je podstatně vyšší, geometrie rámu je odlišná, horní rámová trubka je více zkosená a pláště jsou stejně jako u fitness kol výrazně širší.
Krosová kola
Bezesporu se jedná o nejuniverzálnější druh kola na trhu, které je vhodné pro rekreační cykloturistiku, jak po silnici, tak i po cyklostezkách, lesních a polních cestách. Rámy těchto kol jsou téměř vždy zhotoveny ze slitin hliníku, avšak ty dražší využívají možnosti tvarování trubek za tepla atím i nižších hmotností, jako je tomu například u námi nabízených kol značky Merida. Průměr ráfků je stejně jako u silničních kol 28 palců (622mm), pláště těchto kol ale mají podstatně větší šířku a výšku. V drtivé většině jsou tato kola vybavena vepředu trojpřevodníkem s počtem zubů mezi 48-26, nejběžnější je 48z/36/26, a vzadu pak 7 až 10 kolečky v rozsahu 11-36 zubů. Disponují také pohodlnějšími a měkčími sedly. U kol nad Kč 15 000,- jsou samozřejmostí hydraulické kotoučové brzdy, což dříve bývalo výsadou spíše horských kol. K ještě většímu komfortu přispívají například anatomicky tvarovaná madla na řidítkách, nastavitelné představce, odpružené vidlice a odpružené sedlové trubky. Samozřejmostí u krosových kol je možnost namontovat blatníky, stojánek, zadní i přední nosič. Z takového kola jednoduše uděláme i expediční kolo na delší výlety, či do cizokrajných zemí. Jednoznačným pozitivem těchto kol je všestrannost jejich použití a maximální komfort. Na druhé straně nejsou vhodná do náročných terénů, na sjezdy a jiné adrenalinové aktivity. K těmto účelům byla přímo stvořena kola horská.
Horská kola (MTB)
Kolébkou horského kola jsou Spojené státy americké (anglicky Mountain Bike), které, svými nekonečně se táhnoucími masivy hor, kaňony a rozeklanými soutěskami, jsou přímo stvořené pro vynález kola tohoto typu.
Základním rozeznávacím rysem MtB kol byla znatelně menší kola o průměru 26 palců (559mm), která byla a jsou obuta do širokých plášťů s hrubým vzorem a přímo vybízí k jízdě v obtížném a členitém terénu. Do výbavy každého horského kola patří také neodmyslitelně odpružená vidlice, která disponuje zdvihem alespoň 100mm. Postupem času se stávají zásadní výbavou MTB kotoučové brzdy, aby bylo možné vychutnat si ještě delší a prudší sjezdy. Vepředu se objevuje stejně jako u kola krosového trojpřevodník, ale s menším počtem zubů, nejčastěji pak o rozsahu 44/32/24, či 42/32/22, vzadu pak 7 až 10 koleček o rozsahu 11-36 zubů. Je jasné, že horská kola si rychle našla oblibu i v našich končinách, nicméně, s přihlédnutím k menšímu průměru kol, bylo zřejmé, že jeho uplatnění zůstane především v těžším terénu. Na silnici znatelně pokulhávalo za krosovými a silničními koly, a to díky znatelně menšímu obvodu kol a většímu valivému odporu způsobenému širokými a hrubými plášti. Zhruba před 10 lety se karta obrátila; to když se na trhu objevily dva zbrusu nové typy horských kol, a sice kola 27 a 29 palců, která výše zmíněné nevýhody zdárně stírají a i nenáročná cykloturistika už na nich není taková dřina. Klasickým 26kám tak zřejmě odzvonilo.
-
Horská kola 29 palců.
Najednou se masově začalo přezbrojovat na 29 palcová horská kola. Nutno podotknout, že přezbrojovali především majitelé 26 palcových kol, nicméně také početná skupina majitelů kol krosových.
Základním a vpravdě zásadním rozdílem mezi 29 palcovým a 26 palcovým kolem je ve velikosti ráfků. Toto kolo nabídlo terénním cyklistům díky ráfkům o stejné velikosti jako má silniční či krosové kolo okamžité srovnání handicapu na silnici. To rozhodně nebylo málo. Ovšem to nebylo zdaleka vše. Díky většímu obvodu se „29“ lépe vyrovná s těžkým terénem a nabízí také o něco komfortnější posed a také větší stabilitu v zatáčkách. Ruku v ruce se zvětšením kol šlo také zmenšení počtu převodníků. A to u kol střední třídy ze tří na dva a u kol vyšší třídy a závodních rovnou ze tří na jednopřevodník. Také počet zubů u převodníků doznal změn. Šlo také o zmenšení, kdy u dvojpřevodníku se nejběžnější kombinací stává 38/28 u jednopřevodníku pak 36 či 38 zubů. Vzadu je naštěstí vše kompenzováno 10 až 12 rychlostní kazetou se znatelně větším rozsahem; u dvojpřevodníku 11-36, u jednopřevodníku dokonce 11-50. V poslední době se 29 palcové horské kolo stává bez nadsázky rovnocenným partnerem kola krosového, avšak jezdec, který na něj přejde, musí být připraven, že na silnici bude muset díky menším převodníkům zvýšit frekvenci šlapání, aby dosáhl stejné rychlosti jako na krosovém předchůdci. 29 palcové kolo také hůře akceleruje pod jezdci menšího vzrůstu, cca pod výšku 1,75 metru; pro ty a víceméně i všem ženám-cyklistkám je spíše určeno horské kolo 27,5 palcové.
-
Horská kola 27,5 palců.
Horské kolo 27,5 palců je ideálním řešením, pro ty, kteří chtějí mít kolo hravější a jsou svým vzrůstem menší. Ráfky těchto kol jsou 27,5 palce (584 mm), což je jakási zlatá střední cesta mezi 26 palcovým horským kolem a 29 palcovým horským kolem. Kolo je za všech okolností dobře ovladatelné a jede přece jen rychleji než menší kolega.
-
Horská kola celoodpružená
Jak název napovídá, je celoodpružené horské kolo určeno pro maximální možnou míru komfortu v těžkém terénu. Tato kola jsou vybavena zadním tlumičem, který se plní vzduchem v závislosti na váze jezdce a je také vybaven tzv. lock outem (zamykáním), takže při krátkodobých průjezdech po silnici lze zadní tlumič vypojit, aby se tak zamezilo nepříjemnému pohupování. Přední vidlice u těchto kol mívají větší zdvih než je tomu u běžných horských kol a to v rozmezí 120-140 milimetrů. Celoodpružená kola jsou spíše určena na sjezd tzv. downhill, avšak čím dál tím víc nacházejí svou oblibu mezi staršími terénními cyklisty, kteří nechtějí přetěžovat své klouby.
V naší nabídce najdete celou řadu celoodpružených kol jak ve velikosti 29 palců, tak i 27,5 palce. Menší nevýhodou u těchto kol je nemožnost namontovat nosič, potažmo dětskou sedačku.
Městská a trekingová kola
Opět kola s 28 palcovými ráfky, u městské varianty i 26 palcovými, ale s užšími a hladšími plášti. Dámský rám bývá někdy výrazně snížen kvůli lepšímu nástupu. Tato kola bývají vybavena trojpřevodníkem, jindy pouze jednopřevodníkem a vzadu šesti až sedmi kolečky. Na rozdíl od horských a krosových kol je v ceně i výbava v podobě blatníků, osvětlení, stojánku, nosiče a případně ochranného krytu řetězu, což lehce navyšuje konečnou váhu. Tato kola jsou určena na kratší a rovinatější cyklovýlety, dojíždění do zaměstnání a na nákupy. Výhodou je velice vzpřímený a tudíž pohodlný posed, maximální komfort; u městských kol pro dámy možnost jízdy v sukních či šatech.
Skládací kola
Jde o bicykl s malými koly o velikosti 20 palců, což představuje největší rozdíl oproti těm městským a trekingovým. U těchto kol rámy netvoří trojúhelník, jako u sportovních protějšků. Jejich nespornou výhodou je možnost „zlomení“ a následného složení v poměrně úhledný „balíček“. Stejně jako kola městská a trekingová jsou vybavena blatníky, osvětlením apod. Skládací kola jsou primárně určena k pohodlné přepravě v dopravních prostředcích a autech a po jejich následném vybalení a složení do města či na pláž.
Elektrokola
Elektrokolo budiž pochváleno. Pro někoho tento slogan může znít jako rajská hudba, pro jiného zas jako ďáblův tritón. Ať tak či onak, v našich luzích a hájích je většina z nás ateisticky založená, takže si na úplný závěr našeho rozboru řekneme pár slov o elektrokolech, jelikož se v dnešní době bezesporu jedná o těžko přehlédnutelný fenomén.
Elektrokolo se od toho běžného liší ve dvou základních věcech: elektromotoru a baterii. E-cyklista však stejně jako konvenční cyklista šlape do pedálů, jen s tím rozdílem, že je mu více či méně asistováno elektrickým motorem. To, do jaké míry je mu pomáháno, si cyklista nastaví na displeji sám. Zpravidla se jedná o 5 stupňů síly přípomoci. Elektrokokola pak v zásadě rozdělujeme na 2 skupiny; jednak elektrokola se zadním pohonem a jednak na elektrokola se středovým pohonem. Zadním pohonem bývají osazena spíše kola městská a trekingová, případně skládací, zatímco středovým pohonem pak elektrokola krosová, horská kola 29 a 27,5 palců a rovněž tak i všechna kola celoodpružená.
I tady je zřejmé, jaký druh elektrokola zvolit k plné spokojenosti. Zatímco elektrokola se zadním pohonem jsou určena na kratší a méně kopcovité trasy, na dojíždění do práce či na nákup, ty se středovým pohonem naopak na delší výlety v kopcích a adrenalinové terénní aktivity. Oproti výběru běžného kola se navíc musí vyřešit otázka uložení motoru a síla baterie, která určuje dojezd elektrokola.
Rozdíly mezi jednotlivými koly byly vysvětleny, a tak by neměl být problém, vybrat si to správné kolo. Základem všeho je položit si několik klíčových otázek:
- kde budu jezdit,
- kolik km ročně zhruba najezdím,
- jak často budu jezdit.
Rozhodujícím kritériem pro výběr kola nemusí být nutně to, kde bydlím, ale kde budu jezdit. Bydlím-li v podhůří, ale chystám se jezdit výhradně po silnici, nebudu kupovat horské kolo, ale spíše krosové nebo dokonce silniční. Totéž platí i naopak.
Na závěr několik tipů pro šťastný výběr kola:
- jízda hlavně v terénu, občas na silnici, výška cyklisty 182 cm,
- Ideální výběr: horské kolo 29 palců,
- starší dáma, jízda po městě a blízkém okolí,
- optimální řešení: městské či trekingové kolo,
- víkendové dlouhé výlety, převážně po silnici, občas lesní cesta a cyklostezka, asi 3000 km ročně,
- nejlepší varianta: krossové kolo v ceně Kč 15 000 – 20 000,-,
- pravidelné dojíždění do práce 30 km tam a zpět po silnici.
- vhodná alternativa: fitness nebo krossové kolo v ceně okolo Kč 20 000,-,
- žena, výška 165cm, cyklovýlety těžším terénem,
- nejlepší volba: horské kolo 27 palce.
Kdybyste i nadále váhali, které kolo zvolit, neváhejte se na nás obrátit. Rádi Vám s výběrem pomůžeme.
Doporučené produkty
<< zpět do poradny
Chcete se dozvědět více?
Nákup jízdního kola přes internet
V dnešní době již běžně nakupujeme přes internet oblečení, elektroniku, i potraviny. Není tedy důvod obávat se nákupu jízdního kola přes internet.... celý článek
Jak správně zvolit velikost rámu jízdního kola?
Při výběru jízdního kola je třeba dát pozor na výběr vhodné velikosti jízdního kola, která se zpravidla udává v palcích (z angl. „inches“, 1... celý článek
Jak vybrat elektrokolo a proč si pořídit elektrokolo?
Elektrokola se stávají fenoménem dnešní doby. Nabízejí uživatelům-cyklistům možnost svezení s minimální fyzickou náročností . Baterie poskytuje... celý článek
Firma Vojtěch Kulhánek s.r.o. se stala jednou z prvních autorizovaných SHIMANO SERVICE CENTER v ČESKÉ REPUBLICE.
Jaké benefity Vám naše SHIMANO SERVICE CENTER přináší:
- profesionální servis
- vyškolení servisní technici a prodejní personál
- technické a odborné poradenství
- široký sortiment originálních produktů a náhradních dílů značky Shimano
- možnost využívání nejnovějších technologií a inovací Shimano
Aktuality
21.08.2024 - MĚSTO NA KOLECH!
Detail aktuality09.07.2024 - OMEZENÍ OTEVÍRACÍ DOBY - 11.7. 2024
Detail aktuality08.06.2024 - HLINÍKOVÝ RÁM, 24 RYCHLOSTÍ A KOMPLETNÍ VÝBAVA?
Detail aktuality04.05.2024 - NOVINKA!
Detail aktualityAnketa
U nás můžete platit online...