Úvod PORADNA Vše pro údržbu a servis Základní údržba kotoučových brzd Shimano

Základní údržba kotoučových brzd Shimano

Pro hydraulické systémy Shimano platí společný jmenovatel – minerální olej namísto standardní brzdové kapaliny používané většinou ostatních výrobců, a to především z důvodu ochrany životního prostředí. S tímto médiem souvisí i důležité upozornění – minerální olej nikdy nenahrazujte brzdovou kapalinou či jiným olejem, jinak dojde k destrukci všech pryžových částí systému! Následující řádky jsou určeny pro ty, kteří mají se servisem kol určité zkušenosti, v opačném případě je jistější obrátit se na odbornou dílnu.

SHIMANO

Z pohledu kotoučových brzd je Shimano zajímavé faktem, že nepředstavilo svůj historicky první produkt tohoto druhu v nejvyšší řadě XTR, jak u něj bývá zvykem, ale nejdříve v řadách nižších. V jednom případě (sada XT) dokonce Japonci využili produktu a výroby italské značky Grimeca. V řadě XTR pak byly kotoučové brzdy dodávány až s odstupem, zato však již vlastní konstrukce. Pro sezonu 2008 má Shimano v nabídce celkem deset hydraulických a pět mechanických provedení brzd odstupňovaných dle jednotlivých sad. 

Potřebné nářadí: 

  • sada imbusů,
  • tenké kleště
  • šroubovák
  • stranový klíč
  • čirá nádobka s hadičkou (nebo odvzdušňovací sada)
  • smirkový papír
  • minerální olej

Výměna a údržba brzdových destiček

Většina brzdových třmenů současné produkce Shimana má identické uložení brzdových destiček, které se z nich vyjímají vrchem. Pro zafixování ve třmenu slouží trn se závitem a pojistnou závlačkou (sady XTR, Saint, XT), ostatní používají pouze závlačku, na konci ohnutou. Podle typu tedy buď vyšroubujeme trn, nebo po narovnání vyjmeme závlačku a opatrně vyjmeme destičky. 

Mezi nimi je vložena rozpěrná ocelová pružina (pouze u hydraulických brzd) usnadňující návrat destiček do výchozí polohy. Její napětí lze v případě nutnosti posílit mírným roztažením jejích ramínek. 

Po vyčištění vnitřního prostoru třmenu vložíme rozpěrnou pružinku mezi destičky, ty lehce zmáčkneme k sobě a celý komplet umístíme zpět. Provlékneme závlačku, kterou na konci roztáhneme, nebo destičky zajistíme zašroubováním trnu. Destičky roztáhneme od sebe, po nasazení kola a několikerém zabrzdění dojde k jejich automatickému usazení. Pro údržbu či výměnu platí stejné pravidlo pro všechny typy brzd, a to zabránit kontaktu destiček s mastnotou. 

Tip: Stejně jako u ostatních brzd i u Shimana je možné pomocí malého imbusového šroubu nastavit vzdálenost páky od řídítek a přizpůsobit ji tak délce prstů konkrétního uživatele. 

Odvzdušnění systému

Brzdy z produkce Shimana lze odvzdušnit dvojím způsobem, a to jednak protlačením brzdového média ze třmenu do páky, nebo opačně.

Odvzdušnění se neprovádí konvenčním způsobem jako u ostatních kotoučovek, tedy při odkryté expanzní nádobce, ale pomocí odvzdušňovacích adaptérů dodávaných k brzdám. Pozice kola v montážním stojanu by měla být minimálně vodorovná, lépe však nakloněná tak, aby se odvzdušňovaná páka dostala do nejvyššího bodu.Samotné odvzdušnění se neobejde bez potřebných přípravků, v tomto případě se jedná o speciální sadu. Dobře se také osvědčilo použití velké injekční stříkačky. Využít lze i skleničky či kelímky, manipulace s nimi je však špatná. Dále je zapotřebí stranový klíč. 

Pístky ve třmenu zatlačíme do původní polohy, spodní nádobku naplníme dostatečným množstvím kapaliny (horní jen do té míry, aby hadička nemohla zpět nasát vzduch), nasadíme jednu hadičku na odvzdušňovací šroub na třmenu brzdy, druhou za pomoci adaptéru do těla páky. Zde ale nejprve buď vyšroubujeme malý šroub, nebo odklopíme malou záslepku. Tuto činnost je pohodlnější provádět ve dvou lidech, nebo si druhou nádobku zavěsit na řídítka. 

Šroub povolíme asi o čtvrtinu otáčky a zároveň lehce tlačíme kapalinu do systému – jakmile začne protékat skrze brzdovou páku, zmáčkneme ji a necháme samovolně vrátit do výchozí polohy. 

Brzdové páky natočíme tak, aby expanzní nádobky byly ve vodorovné poloze, přičemž kola jsou nasazena v rámu a vidlici. 

Povolíme šrouby a opatrně odstraníme kryt nádobky. 

Věnujeme přitom zvýšenou pozornost tenkému těsnění a malým šroubkům, aby nedošlo k jejich ztrátě nebo poškození. 

Nádobku dolijeme po okraj minerálním olejem a na odvzdušňovací šroub nasadíme hadičku s lahvičkou na konci. Do té je vhodné nalít trochu minerálního oleje, aby nemohlo dojít ke zpětnému nasátí vzduchu. Brzdovou páku několikrát zmáčkneme (napumpujeme) a poté držíme stisknutou. Povolíme odvzdušňovací šroub, necháme protéct kapalinu (páka se „propadne“ k řídítkům), šroub utáhneme a páku povolíme. Tento proces provádíme do té doby, než z hadičky poteče čirá kapalina bez vzduchových bublin, přitom však nezapomínáme průběžně dolévat minerální olej do expanzní nádobky, tak aby nedošlo k opětovnému zavzdušnění. V opačném případě se musí celý proces opakovat znovu. 

Jestliže však odvzdušňujete obráceným postupem, nezapomeňte naopak kapalinu z nádobky plynule odsávat. Pro tento způsob je lepší pozvat si pomocníka, nebo použít speciální odvzdušňovací sadu. Po odvzdušnění zakryjeme expanzní nádobku, kterou jsme před tím doplnili k okraji brzdovým médiem. Přebytečný vyteklý olej důkladně otřeme hadrem a páky nastavíme do původní polohy. 

K vystředění brzdového třmenu se používají imbusové šrouby. Po jejich povolení zatlačíme destičky do výchozí polohy (viz popis výše), nasadíme zpět demontované kolo a několikrát zmáčkneme brzdovou páku, aby se destičky a třmeny usadily. 

Poté ji přidržíme stisknutou a utáhneme šrouby třmene. Brzdový kotouč (za předpokladu, že je rovný) by pak neměl nikde škrtat. Pokud k tomu dochází (při utažení šroubů třmene se přes veškeré úsilí třmen nepatrně pohne), můžeme si pomoci proužky tenkého materiálu (velmi dobře se osvědčily vizitky) vloženými před zmáčknutím páky mezi destičky a kotouč. 

Jestliže i po důkladném očištění dochází k nadměrnému pískání brzd, pomůže ve většině případů podmazání brzdových destiček měděnou pastou. Aplikuje se pouze na kontaktní místa mezi samotným pístek a destičku, pozor na potřísnění samotné brzdové plochy! 


Doporučené produkty

odvzdušňovací sada MAX1 21565

odvzdušňovací sada MAX1 21565 Skladem (11 ks) 399 Kč Detail

<< zpět do poradny

Chcete se dozvědět více?

Servis – opravy jízdních kol v Hradci Králové

Servis – opravy jízdních kol v Hradci Králové

O Vaše jízdní kolo bude v našem odborném servisu dobře postaráno, naši technici mají dlouholeté a bohaté zkušenosti v oblasti servisu jízdních... celý článek

Návod na servis vidlice RST

Návod na servis vidlice RST

Prakticky všechny vidlice RST jsou mazány vazelínou a jejich údržba tak je poměrně jednoduchá. Jedinou výjimku tvoří model Space s olejovou... celý článek

Údržba jízdních kol aneb zkušenosti s opotřebením kola

Údržba jízdních kol aneb zkušenosti s opotřebením kola

V této části naší cyklistické poradny Vám přiblížíme problematiku údržbových prací na jízdním kole , které sice jako cyklista-uživatel nemusíte... celý článek

Kategorie

Firma Vojtěch Kulhánek s.r.o. se stala jednou z prvních autorizovaných SHIMANO SERVICE CENTER v ČESKÉ REPUBLICE.

Jaké benefity Vám naše SHIMANO SERVICE CENTER přináší:

  • profesionální servis
  • vyškolení servisní technici a prodejní personál
  • technické a odborné poradenství
  • široký sortiment originálních produktů a náhradních dílů značky Shimano
  • možnost využívání nejnovějších technologií a inovací Shimano
PŘEJÍT NA PRODUKTY SHIMANO

Aktuality

15.03.2024 - ŠLÁPNĚTE DO SEZÓNY V NOVÉM OBUTÍ!

ŠLÁPNĚTE DO SEZÓNY V NOVÉM OBUTÍ!

Detail aktuality

08.03.2024 - ELEKTROKOLA LEVNĚJI!

ELEKTROKOLA LEVNĚJI!

Detail aktuality

29.02.2024 - NAKUPUJTE VÝHODNĚJI!

NAKUPUJTE VÝHODNĚJI!

Detail aktuality

16.02.2024 - NOVINKY SKLADEM!

NOVINKY SKLADEM!

Detail aktuality
Všechny aktuality

Anketa

Pohodlný nákup

U nás můžete platit online...

Visa Mastercard Diners Club American Express JCB Maestro
Youtube
Proč nakupovat u nás