Úvod PORADNA Servis vidlice RockShox

Návod na servis vidlice RockShox

Důležité upozornění

U většiny výrobců platí pravidlo, že jakýkoliv neautorizovaný zásah uvnitř vidlice v záruční době znamená ztrátu garance. Proto pokud nechcete o záruku přijít, svěřte raději v tomto případě péči o svou vidlici odbornému servisu.

Při kompletní repasi vidlice většina výrobců doporučuje vyměnit kompletně všechna těsnění včetně prachovek. Těsnění bývají jednorázová a jejich opětovné nasazení může způsobit netěsnost vidlice a unikání oleje u vzduchových vidlic vzduchu z komory. Pokud jsou prachovky mezi vnitřníma a vnějšíma nohama (případně i podložky) použity opětovně, nemusí držet ve správné poloze a mohou poškodit povrch vnitřních nohou. Stejně důležité je i plnění výrobcem doporučovaným olejem – ostatní mohou mít příliš agresivní složení a mohou poškodit těsnění. Pro rozebrání vidlice je optimální využít k tomu určené nářadí, užitím nesprávného může dojít k nevratnému poškození vidlice nebo jejich částí. 

1. Zahájením rozborky vidlice je základní očista, následovaná demontáží jednotlivých ovládacích prvků. U pružinové vidlice povolíme předpětí, u vzduchové pak vypustíme vzduch z jedné, nebo obou vzduchových komor. Ovládací kolečko zpětného útlumu na spodu pravé nohy stačí pouze stáhnout rukou, jelikož jej s vidlicí nepojí žádný šroub. 

2. Než začneme rozebírat spojení vnitřních a vnějších nohou, připravíme si nejlépe dvě nádoby na vypuštěný olej. Poté povolíme šrouby na spodní straně a lehkým úderem gumové palice nebo jiného vůči komponentu „neagresivního“ nástroje odrazíme pístnice od vnějších nohou. Následně otočíme vidlici do běžné polohy, necháme vytéct olej a stáhneme vnější nohy. 

3. Nyní můžeme přejít k očistě vnějších nohou. Nejprve sejmeme a otřeme pružinové o-kroužky, které jsou na těsnění (guferu). Pokud nejsou gufera viditelně poškozena, a není tak třeba je měnit, necháme je na svém místě a důkladně vyčistíme vnitřek vidlice. Vhodným nástrojem může být třeba štětka. 

4. Máme-li již vnější nohy čisté, zaměříme svou pozornost na nohy vnitřní. U levé nohy povolíme příslušným nástrčkovým klíčem horní matici a vytáhneme vrchem pružinu. Pod ní se v případě našeho modelového provedení nachází ještě pístnice s pístem pomocného vzduchového systému, kterou také vytáhneme vrchem. 

Tip 1: Aby se jednotlivé díly nepomíchaly, je vhodné skládat je zvlášť pro pravou a levou nohu a v pořadí, jak jsme je vyjmuli z vidlice. Tím si také usnadníme zpětnou montáž. Druhou možností je servisovat nejprve jednu nohu, poté druhou. 

5. Prakticky shodný postup platí i pro druhou nohu, která má na starosti olejový útlum. Opět povolíme horní matici a směrem nahoru vystrčíme pístnici s pístem. 

6. Nyní přichází na řadu očista jednotlivých dílů. Důkladně očistíme a otřeme vnitřek nohou, stejně tak i jednotlivé písty. 

7. Na vinuté pružině je nasazen pryžový potah, který zabraňuje rachotu při jejím kontaktu se stěnou vidlice za jízdy. Jeho správná poloha je uprostřed pružiny, avšak vlivem provozu se často posune směrem dolů. Proto jej nezapomeňte posunout zpět na střed. 

8. Po důkladné očistě můžeme vidlici začít opět pomalu skládat. Jednotlivé díly vsuneme do vidlice z vrchu v opačném pořadí, než jsme je vyndávali. Dříve, než tak učiníme, je ale vhodné namazat třecí plochy pístů vazelínou. Stejné ošetření mazivem si zaslouží také pružina, kde by měla být vazelína hlavně na již zmiňovaném potahu. 

Tip 2: Aby se jednotlivé díly nepomíchaly, je vhodné skládat je zvlášť pro pravou a levou nohu a v pořadí, jak jsme je vyjmuli z vidlice. Tím si také usnadníme zpětnou montáž. Druhou možností je servisovat nejprve jednu nohu, poté druhou. 

9. Zapomenout bychom neměli ani na závity plastových matic usazených v korunce. Při jejich zpětné montáži je také třeba dát pozor na pryžové těsnění, aby bylo na matici správně usazeno a neskříplo se do závitu. Matici na straně olejového útlumu nasadíme, až bude vidlice složená, jelikož tuto nohu bude třeba ještě naplnit olejem. 

10. Dříve, než usadíme zpět spodní nohy vidlice, namažeme tlumičovým olejem gufera a hlavně pěnové kroužky, které jsou pod nimi. Poté nasuneme na vnitřní nohy pružinové kroužky a nakonec nasadíme vnější nohy na vnitřní. 

11. Než spojíme prostřednictvím šroubů vnitřní a vnější nohy, je třeba nalít ze spodní strany do levé (pružinové) nohy trochu oleje. Jeho přesné množství by mělo být uvedeno v technických specifikacích k dané vidlici. Případně si jej můžete odměřit při demontáži. Pozor, šrouby neutahujte přílišnou silou, jinak může dojít k poškození těsnění. 

12. Na straně útlumu se vidlice plní olejem z horní strany, jelikož zde funguje na principu otevřené olejové lázně. Před tím, než budeme měřit výšku hladiny oleje, je vhodné vidlici několikrát lehce stisknout, aby olej protekl celým tlumícím systémem. 

13. Výšku hladiny oleje lze změřit klasickým plechovým metrem nebo pomocí posuvného měřítka. Správnou hodnotu najdete ve specifikacích ke konkrétní vidlici. 

14. Je-li již vidlice naplněna, můžeme ji uzavřít a usadit na svá místa ovládací prvky, případně nafouknout vzduchovou patronu. Nakonec již jen umístíme do drážky v guferu pružinové kroužky. 

Vzduchová verze (RS SID) 

U čistě vzduchového provedení se postup liší jen v několika málo krocích. Vzhledem k přítomnosti uzavírání, jak bylo vysvětleno v úvodu, je hlavním rozdílem uzavřená olejová patrona. Specifickou péči vyžaduje také vzduchové pružení DualAir. 

15. Nejprve je třeba vypustit vzduch z obou komor, nejdříve však z negativní (ventil na spodu vidlice), poté z pozitivní. Dále povolíme šrouby a odrazíme je pomocí gumové paličky. Pozor – aby nedošlo k poškození vzduchového ventilu, je třeba odrazit šroub na levé noze prostřednictvím nástrčkového klíče či jiného vhodného nástroje. 

16. Další postup je stejný jako v předchozím případě. Tedy necháme vytéct olej, stáhneme spodní nohy a očistíme vnitřek kluzáků, gufera, pružinové kroužky a vnější nohy. 

17. Rozebírat další části vidlice již v podstatě není třeba, ani to nelze v domácích podmínkách doporučit! Olejová patrona s uzavíráním totiž vyžaduje při kompletaci odvzdušnění. To je ale práce pouze pro příslušným nářadím vybavený odborný servis. Domácí údržba tak může zasáhnout pouze vzduchovou patronu. Ta potřebuje k hladkému chodu menší množství speciálního maziva (o něm již byla řeč – RockShox Redrum), jehož přítomnost je třeba zkontrolovat, případně trochu oleje doplnit. 

18. Pozor, dříve než začneme vidlici opět skládat, je nejprve třeba utáhnout tlumení odskoku (ve směru hodinových ručiček). Uvnitř pístnice je totiž závit pro šroub spojující vnitřní a vnější nohy. Pokud bychom nechali útlum povolený, mohl by se při dotahování vážně poškodit pohyblivý člen (také uvnitř pístnice) ovládající útlum. 

19. Následné zpětné skládání vidlice je již téměř shodné jako u předchozího provedení. Jediný větší rozdíl je, že menší množství oleje, které bude mazat vidlici, je třeba nalít do obou nohou. Důvodem je uzavřená tlumící patrona. 

20. Ještě před dotažením spodních šroubů je vhodné zkontrolovat stav těsnění u vzduchového ventilu. Pokud je viditelně poškozené, je třeba jej vyměnit, jinak nebude vidlice těsnit. Abychom toto těsnění nepoškodili při montáži, je nutné utahovat šroub s citem. Stačí lehčí tah dvěma prsty. 

21. Na úplný závěr vidlici opět nafoukneme, nejprve pozitivní komoru (na vrchní straně), poté negativní. 

Vidlice s tlumením Motion Control

Na rozdíl od starších provedení není třeba u vidlic vybavených tlumením MotionControl tlumičovou patronu odvzdušňovat. Není tak problém odšroubovat a vyjmout kompresní tlumič. Jelikož výrobce ale doporučuje výměnu tlumícího oleje v intervalu tří let, není vlastně třeba tlumení při běžné údržbě rozebírat. Přesto si můžeme krátce předvést, jak demontovat Motion Control, pokud bychom například chtěli kontrolovat správnou výšku hladiny oleje. 

22. Abychom mohli vyšroubovat kompresní tlumič, je potřeba demontovat ovládací kolečko. To je zajištěno rozpěrnou podložkou, kterou sejmeme. 

23. Než začneme povolovat kompresní tlumič, je dobré sundat a odložit pryžový o-kroužek, abychom jej při dalším postupu neztratili. 

24. Nakonec stačí již jen povolit matici příslušným nástrčkovým klíčem a celý kompresní tlumič vytáhnout. Následné skládání probíhá v přesně opačném pořadí. 

Kategorie

Aktuality

28.11.2017 - Přepravci již nestíhají včas doručit Vaše balíčky

Přepravci již nestíhají včas doručit Vaše balíčky

Přinášíme aktuální informaci o tom, že přepravci již nestíhají v předepsaných termínech doručit Vaše balíčky. Prosíme Vás tedy o více shovívavosti. Děkujeme

Detail aktuality

23.11.2017 - TIPY NA DÁRKY, které potěší Vaše blízké

TIPY NA DÁRKY, které potěší Vaše blízké

Přinášíme Vám vhodné dárky pod stromeček pro Vaše blízké, různé doplňky a příslušenství na jízdní kola, pro malé i velké cyklisty.

Detail aktuality

23.11.2017 - KDY NAPOSLEDY OBJEDNAT, ABY BYL DÁREK VČAS DORUČEN?

KDY NAPOSLEDY OBJEDNAT, ABY BYL DÁREK VČAS DORUČEN?

Abyste měli jistotu, že Váš dárek včas doputuje na Vaši adresu, doporučujeme zboží objednat nejpozději 19.12.2017 do 11:00 hod. Loňský předvánoční čas nám totiž ukázal, že i přes naší veškerou snahu vybavit Vaše objednávky okamžitě a zásilky co nejrychleji předat dopravcům, problém nastal u kapacitních možností přepravců. Obrovskému množství zásilek v posledním týdnu před vánocemi způsobilo, že některé Vaše zásilky nebyly doručeny včas.

Detail aktuality

22.11.2017 - ULOŽENKA a VÁNOCE 2017 - vše důležité o provozní době, doručení a délce uložení

ULOŽENKA a VÁNOCE 2017 - vše důležité o provozní době, doručení a délce uložení

Vážení klienti, dovolujeme si Vás informovat o prodloužené otevírací době poboček ULOŽENKY, o zrušení prodloužení úložní doby na Uloženkách a o termínech garance doručení "pod stromeček". Více informací v textu.

Detail aktuality
Všechny aktuality

Anketa

Pohodlný nákup

U nás můžete platit online...

Visa Mastercard Diners Club American Express JCB Maestro
Facebook

Hodnocení obchodu Všeprokolo.cz na Zboží.cz
Proč nakupovat u nás